tisdag 25 januari 2011

Vårkänslor

Igår började jag en ny termin i skolan, vårtermin. Lyssna på hur det låter... vårtermin, det är alltså slut på mörker och vi går mot ljusare tider. Igår när jag var på väg till skolan hörde jag hur fåglarna kvittrade och jag kunde gå utan mössa utan att frysa huvud och öron av mig. Det finns många vårtecken runt mig nu. T ex att betygen från förra terminen ramlar in och lyser fint med sin gröna färg. Fåglarnas sång. Snöfria vägar. Ljuset. Det proppfulla gymmet i början av året.

Emil och jag har pratat om att köpa en vetekudde, en sån man värmer i micron som är bra för diverse ömmande muskler och även är en bra sängvärmare då det är lite kuligt på kvällen.

Igår efter träningen tittade jag in i receptionen där de säljer diverse hälso-grejer. Så så jag att de hade de här kuddarna vi snackat om. Jag frågade efter priset, eftersom de kan vara rätt dyra och jag hade inte plånboken med mig. Den här kostade bara en tredjedel av priset jag sett på andra ställen.

Så sa jag, vad bra då vet jag. När mannen i receptionen säger; ska du inte ta med dig en hem och så betalar du nästa gång du kommer hit? Jaha, svarar jag förvånat. Skriver du upp mitt namn på en lapp då? Nej det behövs inte svarar mannen i receptionen, det där kommer du väl ihåg?

Det är väl det här som är så bra med att bo på ett mindre ställe? Att här litar folk på varandra. Skulle vi bo i en större stad skulle det aldrig hänt. Mannen i receptionen känner ju igen mig, jag har haft honom som sjukgymnast förut då jag hade problem med en axel.

Gymmet drivs av sjukgymnaster som har startat ett gym i samverkan med sjukgymnastiken. Tycker det verkar vara ett vinnande koncept. För igår var det så fullt i lokalerna att man knappt fick plats. Kanske var det för att det var en måndagseftermiddag i januari? För Sveriges hälsa hoppas jag att alla som tecknat kort forsätter att gå dit även resten av året, men mitt ego hoppas att de stannar hemma så jag får lite mer utrymme vid nästa besök. Det har nog aldrig vart så trendigt att träna som det är nu.


Det har diskuterats om att överviktiga ska få betala mer skatt eftersom de är en riskgrupp som kostar samhället mycket pengar. Varför inte lägga mer pengar på friskvård?

Fler timmar idrott i skolan i alla åldrar. Tycker personligen att det är konstigt att ingen idrott fanns i årskurs 3 på gymnasiet. Att lära barn att det är viktigt och framför allt kul att röra på sig, det är skitviktigt! Får man med sig den goda vanan redan från tidig ålder är det lättare att man fortsätter med den när man blir vuxen.

Barn sitter still mer och mer och föräldrarna mutar sina barn med kakor och godis för att de ska vara lugna och fina, vilket socker verkligen inte bidrar till. Lugn alltså, men det är en helt annan diskussion. Att schemalägga träning och friskvård på arbetet, subventionera priser på träningskort och dyl.

Kanske skulle vi införa ett rut/rot - avdrag på träningstimmar. Att förebygga är väl bättre än att försöka laga skador som redan uppstått? Jag menar inte att alla människor ska gå runt och se ut som elitidrottare och att barn inte ska få spela tv-spel. Jag tycker att alla har tid att röra på sig, en kort promenad på 30-60 minuter dagligen borde väl folk ha tid med? Annars kommer de få avsätta tid för att vara sjukskriven i framtiden. Allt hänger ihop.

Igår köpte jag (på kredit) alltså en vetekudde till Emil, och en bukett tulpaner till mig själv som jag betalade för. Emil brukar köpa blommor till mig när jag klarat en tenta, men eftersom han alltid glömmer brukar det oftast bli så att jag får köpa dem till mig själv.

Nu är våren välkommen. Det går bra nu!

1 kommentar:

  1. Håll ut, snart är DU i mål! :) Tiden går galet fort och jag förstår inte att jag gått i skolan snart tre år. Helt rätt - vi ska ha mkt högre lön än donkenfolk, men jag vet inte hur vi ska få till en ändring?! Det är så svårt! Samtidigt är vi värda en redig lön efter tre år på högskola, och det ansvar för människoliv vi har varje dag på jobbet!

    SvaraRadera