lördag 14 maj 2011

Jag tror inte på socker

Unnar mig nya blommor istället för socker.

All media idag vill tala om för oss hus vi ska äta och inte äta. Dubbla budskap sänds ut. Vår befolkning blir fetare och sjukare hela tiden. Övervikten kryper ner i åldrarna och fler diagnostiseras med diabetes än aldrig förr.

Som sjuksköterskestudent ser jag det här överallt. Ändå är det staten som genom livsmedelsverket ger ut nya rön om hur vi ska förhålla oss till mat. Våra snabbköp är uppbyggda så våra små ska bli sockerberoende innan de ens börjat äta riktig mat. Även barnmaten som rekommenderas att vi ska ge till de oförstörda smaklökarna innehåller skrämmande industriella smaker. Redan där ska man vänja sig vid konstgjord mat med konstgjorda smaker.


Jordgubbar till kvällens panakotta.

Sockret och de illasmakande E-ämnena finns överallt. Är man inte uppmärksam kan även den oskyldigaste yoghurten vara fullproppad med bovar. Det konstiga är att livsmedelsverket rekommenderar att vi äter sjukt mycket frukt och bröd. Alldeles för mycket tom energi. Övervikt och dess följdsjukdomar kostar samhället otroligt mycket pengar. Varför rekommenderar man då dålig mat?

Inom sjukvården finns det något som kallas D-kost. Diabeteskost, som innebär att man i princip bara ska äta raffinerade kolhydrater och inget fett. Kolhydrater är socker och alla vet väl hur bra socker är för personer med diabetes? Kolhydrater är bra för dom som idrottar hårt eller behöver extra energi. Jag tror inte på dom. Inte i potatis-, pasta- och mjölform i alla fall. Ska man äta kolhydrater så vet jag hur man får i sig dom ändå. Grönsaker, nötter och kött innehåller även de kolhydrater.

För ett par år sen började min mage att krångla och jag blev diagnostiserad med IBS, irritable bowel syndrome. Som innebär att min mage ger upp lite då och då. Förstoppningar och diarrér om vart annat. Jag fick råd av min doktor att äta mindre fett och mer fibrer, så som gröt och liknande. Haha, vad jag skrattade. De var precis den kosten som förstörde min mage.

Jag talade om för doktorn om hur jag skulle äta för att undvika min anfall, och han sa att han hört det förut och att vi är alla olika.

Så här ser det oftast ut i vår kyl.

Så vad äter jag då? Jo jag skiter i vad allt som har med socker att göra. Självklart gör även jag snedsteg ibland och stoppar i mig lite fel saker. Jag försöker att äta mycket protetin och fett, mindre kolhydrater och inget socker. Så fort jag stoppar i mig socker så strejkar magen.

Jag har kommit på att det är inte värt det att fuska. Ska jag äta något gott så blir det mörk choklad. Samtidigt så har jag inte speciellt stort behov av socker. Det försvinner då jag sköter mig med kosten.

Det finns fler saker som är positivt med den här kosten. Jag har nästan aldrig migrän längre. Jag har i princip aldrig mensvärk. Finare hy. Mindre underhudsfett = snyggare muskler. Inga gaser alls pga att det finns inget socker att bryta ner i tarmen.

Jag vet hur jag vill äta. Naturliga råvaror, inget producerat industriskit. Feta mjölkprodukter och goda köttbitar. Idag ska vi grilla egenfiskad abborre från sjön 500m från vårt hus, kan de bli med ekologiskt? Till efterätt har jag gjort chokladpanakotta, gjord på mörk 70% choklad, grädde och gelatin. Till det serveras limemarinerade jordgubbar. Jag klagar då inte, och inte min kropp heller!

Jag menar inte att man ska bli tokig och inte äta fel ibland, men om man sköter sig till större delen med kosten så har man råd att fuska ibland. Äter man fel jämnt så får man i sig dolt socker och E-ämnen i onödan. Det vill jag gärna undvika. Jag vill veta vad maten som jag stoppar i mig innehåller.

Björn Ferry är min idol. Stark och uthållig som sin namne i skogen, utan kolhydrater. Dessutom är han smart, snygg och vältränad. Han ser riktigt frisk ut, och jag tror jag vet vad det beror på. Vissa kallar min diet LCHF, jag vill gärna säga att jag är noga med vad jag stoppar i mig. Man får bara en kropp och jag vill ta hand om min på bästa sätt (speciellt då jag har både hjärt- och kärlsjukdomar och cancer i släkten). Min omgivning tycker säkert jag är tråkig som tackar nej till bakverk och potatigratänger, men de får stå för dom. Min hälsa känns viktigare än vad folk tycker om mina matvanor.

Ferry food is the shit!

2 kommentarer:

  1. Sååå snyggt med dina pelargoner! :) Många på rad, fint! Socker suger, mörk choklad är mycket, mycket godare. Det är tråkigt att barn pumpas i så mycket socker i tidig ålder och blir sockerberoende. Usch! Tror dock vår generation kommer göra uppror mot detta.. Vi får se om jag har rätt eller inte ;)

    SvaraRadera
  2. Det finns socker även i mörk choklad... ;-)

    Nä, nu var jag trist, men som sockerberoende fixar jag inte det, inte ens 85%-ig choklad, det triggar sockermonstret! Hos mig går ALLT socker/stärkelse bort... I vardagen även grädde numer. Laktos = socker, det triggar, kan ta lite ibland, men får kämpa med sug efter mer. Tar ställning - är det värt det, ibland ja, ibland nej.

    Hittade hit via en sökning på just Ferrys bok på bokus, där bl a denna blogg fanns listad under "Bloggat om Ferry Food : LCHF"!
    Lägger nog upp dig bland favoriter och återkommer!

    SvaraRadera